Afweging van de kansen voor een bepaald product in een bestaande of nieuwe markt is van levensbelang voor technische en industriële bedrijven omdat het in veel gevallen om kapitaalgoederen en de daarmee gepaard gaande investering gaat. Naast het noodzakelijke cijfermateriaal richt Kuipers zich tijdens een marktonderzoek voornamelijk op het verkrijgen van informatie van beslissers binnen potentieel interessante bedrijven. Niet alleen wordt op die wijze actuele, cruciale informatie uit de eerste hand ingewonnen, tevens wordt op deze wijze reeds een netwerk van potentiële klanten opgebouwd.
Naast nationaal en internationaal marktonderzoek richt Kuipers zich ook op marktverkenningen (in wezen een verkort marktonderzoek) en concurrentieanalyses (“wie zijn mijn concurrenten, welke klanten hebben ze en waarom zijn dat niet mijn klanten?”).
De toegevoegde waarde van marktonderzoek, marktverkenning en concurrentieanalyse ligt op het strategische vlak: “Zijn er kansen voor mijn bedrijf binnen de onderzochte marktsegmenten en is mijn bedrijf klaar om die kansen te benutten of moet mijn organisatie op bepaalde gebieden nog aangepast worden om tot kansenbenutting over te gaan”.
Een interessant gegeven is verder dat op het verrichten van marktonderzoek in bepaalde gevallen subsidie gegeven wordt vanuit de (semi-)overheid. Kuipers heeft in het verleden al meerdere malen gesubsidieerde onderzoeken verricht.