Een business developer is iemand die de afzetmarkt uitbreidt voor het product en/of de dienst waarin het bedrijf gespecialiseerd is. Hiermee valt de business developer onder het vakgebied sales.
Kuipers Marktonderzoek en Marktbewerking biedt sinds 2006 no-nonsense marketing- en verkoopondersteuning voor technische en industriële bedrijven. Juist door de combinatie van marktonderzoek (waar zitten de kansen?) met marktbewerking (hoe gaan we die kansen benutten?) biedt Kuipers MenM gespecialiseerde business development voor de maakindustrie.
De business developer is verantwoordelijk voor het uitbouwen van de huidige afzetmarkt en het aanboren van eventuele nieuwe afzetmarkten waaraan het bedrijf haar goederen en/of diensten levert. De business developer houdt trends en ontwikkelingen op de markt nauwlettend in de gaten om zodoende nieuwe kansen te identificeren en hierop strategisch in te spelen. Om het uitbreiden van de business concreet te bewerkstelligen, hebben business developers direct contact met bestaande afnemers, zakelijke relaties en potentiële nieuwe klanten (ook wel ‘leads’ genoemd). Onder de verantwoordelijkheid van de business developer vallen vaak de volgende werkzaamheden:
- Identificeren van nieuwe kansen en afzetmarkten
- Spotten van markttrends (en vertalen hiervan naar nieuwe proposities)
- Uitbreiden van de salesactiviteiten op klantniveau en/of regionaal niveau
- Uitwerken van nieuwe proposities
- Opstellen van strategie om nieuwe markten te benaderen
- Ontwikkelen van concrete salesplannen voor de beoogde afzetmarkt(en)
- Genereren van nieuwe leads (potentiële afnemers)
- Demonstreren van het te leveren product of de te verlenen dienst
- Opvolgen van leads die door middel van marketingactiviteiten zijn gegenereerd
- Onderhouden en uitbreiden van het klantportfolio
- Omzetten van standaardproducten en -diensten naar een op de klant afgestemde oplossing